Verwacht: toename van 50% Chinese EV’s in Europa tegen 2023

DE REDACTIE

/

/

Volgens een recent rapport van TrendForce, een marktonderzoeksbureau, zal het marktaandeel van Chinese geëlektrificeerde auto’s in West-Europa tegen 2023 met 50% toenemen. Momenteel bedraagt het marktaandeel 6% in 2022 en zal naar verwachting stijgen tot 9% dit jaar. De groeiende export van Chinese auto’s is vooral gericht op landen die strenge deadlines hebben gesteld voor de uitfasering van voertuigen met verbrandingsmotoren.

Prijsverschil

Europa is de thuisbasis van verschillende gevestigde internationale autofabrikanten, wat het voor Chinese merken moeilijk maakt om zich te onderscheiden. Ze slagen er wel in om op te vallen door geëlektrificeerde voertuigen aan te bieden met een uitstekende prijs-prestatieverhouding, die goed aansluiten bij de lokale vraag, met name gezien de hoge inflatie waarmee Europa momenteel te maken heeft.

Het betreden van nieuwe markten vereist aanzienlijke investeringen, waaronder de oprichting van showrooms, after-sales servicesystemen, oplaadinfrastructuur en naleving van lokale regelgeving. Het behouden van prijsvoordelen ondanks deze extra kosten zal cruciaal zijn voor het voortdurende succes van Chinese automerken in het buitenland, volgens TrendForce.

Voorsprong

Daarnaast heeft de Chinese geëlektrificeerde auto-industrie zich vroegtijdig ontwikkeld en heeft het voordelen op het gebied van toeleveringsketens, productiviteit en batterijtechnologie. Ze hebben bijvoorbeeld de LFP-technologie perfect onder de knie, wat zeer winstgevend is. Deze voorsprong stelt hen in staat om de kosten beter te beheersen en een stabielere toevoer van onderdelen te hebben, wat een aanzienlijk voordeel is bij het uitbreiden naar buitenlandse markten, zoals benadrukt in het rapport.

Met deze sterke positie en voortdurende innovatie wordt verwacht dat Chinese geëlektrificeerde auto’s een steeds grotere rol zullen spelen in de Europese markt en de concurrentie met traditionele autofabrikanten zullen aangaan.