Welke factoren bepalen de laadsnelheid van een EV?

DE REDACTIE

/

/

Hoelang een EV nodig heeft om te laden hangt af van een aantal factoren zoals de capaciteit van je auto en het vermogen van de laadpaal.

Om de laadtijd te kunnen berekenen, moet je rekening houden met de volgende factoren:

  1. Batterijapaciteit (kWh): Dit bepaalt hoeveel elektriciteit de batterij in je EV kan opslaan. Hoe groter de batterij, hoe langer het duurt om deze op te laden.
  2. Laadpaalvermogen (kW): De laadsnelheid van je auto hangt ook af van het vermogen van de laadpaal. Een snellaadpaal laadt je auto bijvoorbeeld sneller op dan een laadpaal thuis.
  3. Laadsnelheid van je auto (kW): Nieuwere of duurdere modellen hebben vaak een hogere laadsnelheid dan gemiddeld. Bijvoorbeeld, de Volkswagen ID. Buzz heeft een maximale laadsnelheid van 170 kW, terwijl een Peugeot e-208 goed is voor 100 kW.
    Wat was ook weer het verschil tussen kW en kWh?
  4. Laadniveau van je batterij (SoC – State of Charge): Het opladen gaat sneller wanneer je batterij helemaal leeg is. Het opladen van de laatste 20% duurt in verhouding langer dan de eerste 80%.
  5. Type stekker: Europese auto’s hebben vaak een CCS-stekker met een vermogen van 350 kW DC, waarmee je kan snelladen.
  6. Temperatuur: Koude temperaturen vertragen het opladen van de batterij. De batterij functioneert het beste bij een temperatuur tussen 15 en 25 graden Celsius. Gelukkig hebben nieuwe elektrische auto’s slimme klimaatregelingssystemen die de temperatuur van de batterij in de gaten houden.

Type lader

Er zijn verschillende soorten laders beschikbaar om je batterij op te laden wanneer deze bijna leeg is. De capaciteit van het type lader heeft ook invloed op de laadsnelheid waarmee je je EV kan opladen. De belangrijkste laders zijn:

  1. Snellader (50 kW tot 350 kW) of DC: Deze vind je vaak bij tankstations en langs de snelweg. Het is de snelste manier om je auto op te laden.
  2. Openbare laadpaal (11 tot 22 kW) of AC: Deze laadpalen zijn te vinden op kantoor, bij sportclubs of gewoon in jouw buurt. Ze zijn niet zo snel als snelladers, maar meestal sneller dan een laadpaal thuis.
  3. Thuislader (3,7 tot 11 kW): De laadsnelheid thuis hangt grotendeels af van de aansluiting die je hebt. Een 1-fase- of 3-fasenaansluiting kan het verschil maken.
  4. Stopcontact (2,3 kW) of druppelladen : Dit is de langzaamste manier om je auto op te laden en is vooral geschikt als je de auto voor langere tijd parkeert of als je de elektrische auto niet veel gebruikt.

Mijn EV laadt traag, wat is het probleem?

Waarom laad je een EV best maximaal tot 80% op?

Waarom laadsnelheid belangrijker is dan rijbereik?