5 feiten over EV-batterijen

DE REDACTIE

/

/

De verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) is de afgelopen jaren explosief gestegen en ze zijn niet meer weg te denken op onze wegen. Ondanks hun populariteit blijft de EV-ervaring voor veel bestuurders nog steeds een mysterie. Veel mensen hebben begrijpelijke twijfels en zorgen over verschillende aspecten van elektrische auto’s, met name over de batterij.

1. EV-batterijen wegen veel (maar dat is niet noodzakelijk een slechte zaak)

Het is geen geheim dat elektrische voertuigen over het algemeen zwaarder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor, grotendeels als gevolg van hun batterij. Gemiddeld wegen EV-batterijen ongeveer 454 kg. Maar het extra gewicht van de batterij heeft ook voordelen, zoals het verbeteren van de veiligheid, het rijgedrag en de rijeigenschappen van de auto. Moderne EV’s maken gebruik van lichtgewicht materialen zoals magnesium- en aluminiumlegeringen, koolstofvezel en polymeercomposieten, die het brutogewicht van het voertuig met wel 50% kunnen verminderen.

Hoewel de batterij van een EV bijdraagt aan het gewicht van het voertuig, hebben de kleinere en lichtere motoren van een EV de neiging om het extra gewicht te compenseren. Door de batterij meestal onder het chassis te plaatsen, wordt het zwaartepunt van de auto verlaagd, wat de stabiliteit op de weg verbetert. Dit betekent dat EV’s minder overhellen bij het nemen van bochten, vooral bij hogere snelheden of in natte en gladde omstandigheden. Daarom zijn EV’s niet alleen gemakkelijker te besturen, maar ook minder vatbaar voor het omrollen bij een ongeval. In 2020 waren ongevallen waarbij een voertuig omrolde goed voor 30% van alle doden onder inzittenden.

Alles over het gewicht van een EV-batterij

2. EV-batterijen kunnen huizen en netwerken van energie voorzien, en ze kunnen worden opgeladen met zonne-energie

EV-batterijen hebben niet alleen de potentie om voertuigen van stroom te voorzien, maar ook huizen en zelfs het elektriciteitsnet. Door het gebruik van Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) technologieën kunnen EV-batterijen gebruikt worden als opslagsysteem voor elektriciteit. Dit biedt mogelijkheden om de inactieve tijd van een EV te benutten en tegelijkertijd waarde toe te voegen aan uw huis of het elektriciteitsnet.

Met V2H kan een EV fungeren als back-up bron van elektriciteit voor het huis en kan het helpen besparen op elektriciteitskosten door gebruik te maken van daluren. V2G biedt op het niveau van het elektriciteitsnet dezelfde voordelen. Als u thuis zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan u deze gebruiken om uw EV op te laden en zo elektriciteitskosten te besparen en duurzame energie te gebruiken. Hoewel V2G en V2H nog in ontwikkeling zijn, lopen er al veelbelovende projecten en bieden ze een veelbelovende toekomst.

Wat is het verschil tussen V2G en V2H?

U denkt waarschijnlijk aan batterijen voor elektrische voertuigen in de context van het opslaan en leveren van energie voor het aandrijven van de auto waarin ze zitten. Hoewel dat misschien hun belangrijkste doel is, hebben EV-batterijen veel potentieel voor het leveren van energie aan huizen en zelfs het elektriciteitsnet. Ze kunnen ook hernieuwbare energie opslaan, bijvoorbeeld uit zonne-energie.

Om te begrijpen waarom het gebruik van EV’s voor de opslag van elektriciteit waardevol is, kun je deze statistiek bekijken: een auto rijdt gemiddeld slechts 4 procent van zijn tijd. Dat betekent dat de overige 96 procent van de tijd geparkeerd staat en rondrijdt.

Vehicle-to-grid (V2G) en vehicle-to-home (V2H) creëren een manier om deze inactieve tijd te benutten en tegelijkertijd waarde toe te voegen aan uw huis of het elektriciteitsnet. Kortom, V2G en V2H stellen uw EV in staat om tijdelijk stroom te leveren aan het net of uw huis, waarbij de batterij van uw EV wordt gebruikt als een kleinschalige oplossing voor de opslag van elektriciteit.

Bidirectioneel opladen
Met V2H kan uw EV fungeren als een back-up elektriciteitsbron voor uw huis in geval van een stroomstoring, waarbij 12 tot 20 uur stroom wordt geleverd, afhankelijk van de apparaten die u gebruikt.
V2H kan je ook laten besparen op je elektriciteitsrekening als je een variabel tarief hebt, door je auto op te laden tijdens daluren wanneer de tarieven goedkoper zijn, en die energie te gebruiken om je huis tijdens piekuren van stroom te voorzien, waardoor je de hogere elektriciteitstarieven vermijdt.

V2G biedt veel van dezelfde voordelen op het niveau van een volledig elektriciteitsnet. Energieleveranciers zouden bijvoorbeeld honderden of duizenden geparkeerde EV’s kunnen gebruiken om overtollige energie op te slaan tijdens daluren en die energie terug te leveren aan het net wanneer de vraag naar elektriciteit groter is.
Zowel V2G als V2H zijn nog in ontwikkeling en het zal waarschijnlijk nog een paar jaar duren voordat ze op grote schaal worden ingevoerd. Toch lopen er al veel V2G- en V2H-projecten met veelbelovende resultaten.

Opslag van zonne-energie
Als je thuis zonnepanelen hebt geïnstalleerd, kan het gebruik ervan voor het opladen van je EV een geweldige manier zijn om te besparen op de elektriciteitskosten en er tegelijk voor te zorgen dat de energie die je voor je auto gebruikt duurzaam wordt geproduceerd.
Hoewel het opladen van je auto met hernieuwbare energie niet zo eenvoudig is als het aansluiten van je zonnepanelen, beschik je waarschijnlijk al over de meeste apparatuur die nodig is om de door je zonnepanelen opgewekte elektriciteit om te zetten in een bruikbare vorm voor je EV. En hoewel het onwaarschijnlijk is dat zonne-energie alleen je EV volledig kan opladen, kan het de energie die je van het net afneemt verminderen.

3. De levensduur van EV-batterijen is langer dan je denkt

Vergelijkbaar met smartphones en laptops, kan na verloop van tijd de batterijduur van een EV afnemen en dagelijks gebruik beïnvloeden. Dit zorgt voor zorgen bij potentiële bestuurders. Echter, onderzoek toont aan dat de gemiddelde EV-batterij 15-20 jaar meegaat, wat ongeveer 160.000 tot 320.000 kilometer is. Ter vergelijking, de gemiddelde levensduur van een auto is slechts 12 jaar.

De ingebouwde batterijbeheersoftware (BMS) in EV’s regelt het laden en ontladen van batterijcellen om ze te beschermen. Er zijn ook praktische tips om de levensduur van de batterij te maximaliseren, zoals het opladen van de batterij tussen 20 en 80 procent voor dagelijks gebruik, vermijden van extreme temperaturen bij het opladen, en niet elke nacht opladen. Volg deze tips om de levensduur van de batterij van uw EV te verlengen.

Hoe lang gaan de batterijen van elektrische auto’s mee?

4. EV-batterijen hebben een tweede leven

Het einde van de levensduur van een elektrische auto betekent niet dat zijn batterij ook meteen ten einde is. Oude EV-batterijen behouden, volgens Nissan, na jaren van intensief gebruik nog steeds 60 tot 70 procent van hun oorspronkelijke capaciteit. Deze resterende capaciteit is mogelijk niet genoeg om een EV van stroom te voorzien, maar kan nog steeds worden gebruikt voor minder energie-intensieve toepassingen.

Een prachtig voorbeeld is de Johan Cruijff Arena in Amsterdam, die oude Nissan Leaf-batterijen heeft omgebouwd tot een 3-megawatt opslagsysteem dat back-up stroom levert en pieken in de energievraag tijdens evenementen helpt op te vangen. Deze ontwikkeling illustreert de potentie van oude EV-batterijen als oplossingen voor energieopslag, zowel voor huishoudens als bedrijven, en voor het elektriciteitsnet als geheel, met name in combinatie met de opkomende Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) technologieën.

5. EV-batterijen zijn recycleerbaar

Hoe duurzaam een EV-batterij ook is, op een gegeven moment zal hij het einde van zijn levensduur bereiken. In dat geval is recyclage de beste optie voor het oude apparaat. Gelukkig zijn EV-batterijen recycleerbaar en zijn er nieuwe recyclingmethoden beschikbaar waarmee tot 95% van de grondstoffen kan worden teruggewonnen en opnieuw gebruikt. Aangezien veel van deze materialen moeilijk verkrijgbaar zijn en een aanzienlijke ecologische en sociale impact hebben, is recyclage een belangrijk middel om ervoor te zorgen dat deze materialen terugkeren naar de toeleveringsketen in plaats van op een stortplaats te belanden. Recyclage vergt weliswaar energie, maar dit is veel minder dan de energie die nodig is om een batterij vanaf nul te produceren, wat het proces aanzienlijk duurzamer maakt.

Wat gebeurt er met oude batterijen van elektrische auto’s?

Meer informatie over EV-batterijen

Voor velen gaat de eerste aankoop van een EV gepaard met vragen en twijfels, en de batterij is misschien wel een van de grootste veranderingen in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. EV-batterijen worden omgeven door misvattingen en misverstanden, en de waarheid is vaak positiever en verrassender dan je zou verwachten. 

Als je meer wilt weten over waar EV-batterijen van gemaakt zijn, wat ze kosten of wat de milieu-impact van de productie ervan is, bekijk dan zeker deze artikels.

Hoe verlengt u de levensduur van de batterij van uw elektrische auto?
Zijn V2G en V2H veilig voor de batterij?
Waarom laad je een EV best maximaal tot 80% op?
Hoeveel bereik verliest een elektrische auto per jaar?